Vissza a nyitólapra!       

Ez a cikk az EU-INFO (www.eu-info.hu) oldalról származik.


Online média trendek a mezőgazdaságban

A magyar gazdák több mint 60 százaléka használja az internetet – ami megfelel a felnőtt lakosság országos átlagának – derül ki a Kleffmann Group legfrissebb felméréséből, amely a mezőgazdasági termelők internet-használatát vizsgálja. A több éve rendszeresen folyó reprezentatív vizsgálatból kiderül, hogy az utóbbi öt évben közel másfélszeresére, 44 százalékról 62 százalékra nőtt az Internet penetráció. Az internetet használó gazdák a magyar szántóföldi területnek összesen 85 százalékát művelik.

A Kleffmann Group 2004 óta végez olyan felméréseket a hazai mezőgazdasági termelők körében, amelyekben az internet használati szokásokat vizsgálja, 2008 óta pedig azt is rendszeresen felméri a kutatóintézet, hogy milyen céllal használják az internetet a gazdálkodók, mely agrár-weboldalakat ismerik, és azokat milyen gyakran látogatják.

Az elmúlt években sokat változott az internethasználat a gazdálkodók körében. Míg 2008-ban a gazdák 44 százaléka használta az internetet és az internetet használó gazdák a szántóföldi területnek a 74 százalékát művelték meg, addig a világhálót használó termelők aránya 2012-re 62 százalékra nőtt, az általuk művelt terület pedig a teljes szántóföldi terület 85 százalékát képviseli. A szántóföldi területnek tehát mindössze 15 százalékát művelik olyan gazdálkodók, akik nem használnak Internetet. A felmérésből az is kiderül, hogy az internetet használó gazdálkodók közel háromnegyede napi rendszerességgel böngészik a világhálón és e-mailezik.

 

"Kimondhatjuk, hogy a 100 hektárnál nagyobb területen gazdálkodó gazdák körében bőven 90 százalék fölötti az internetet használók aránya. Összességében az egész magyar szántóföldi kultúraterületen, amely 3,8 millió hektár közötti területet takar, 85 százalék ez az arány" - mondta el Márfi András, a Kleffmann Group szakembere.

Az internetező gazdálkodók nagytöbbsége mind személyes, mind pedig szakmai célból naponta használja az internetet, és 90 százalék fölött van azoknak a száma, akik hetente legalább egyszer fellépnek a világhálóra. Az internetezési szokások tekintetében lényeges különbségek vannak a gazdálkodók között mind iskolai végzettség, mind a gazdaság mérete tekintetében, valamint az egyes régiók között is számottevő különbségek mutatkoznak.

A mezőgazdasági weboldalak ismerete

A Kleffmann az internet-használati szokások vizsgálata terén külön kutatta, hogy a termelők mely weboldalakat, mezőgazdasági portálokat ismerik és böngészik. Az eredményekből kiderül, hogy a gazdák leginkább a hatósági oldalakat ismerik és látogatják, a mezőgazdasági információs portálok közül az Agroinform az egyetlen, amelynek ismertsége összemérhető a hatósági weboldalakkal. Az internetet használó gazdálkodók mintegy kétharmada ismeri a Vidékfejlesztési Minisztérium honlapját és az MVH weboldalát, míg az Agroinform.hu agrárportál szántóföldi területre vetítve 60% fölötti ismeretséggel áll a lista harmadik helyén, majd az Agrarkamara.hu és a Mezohir.hu következik, megközelítve az 50% körüli ismertségi szintet.

Márfi András elmondta: továbbra is az állam által üzemeltetett mezőgazdasági oldalak a legnépszerűbbek, ám azt látni kell, hogy a gazdák már nem csak a szabályozási vagy pályázati hírek elérésére használják az internetet, hanem egyéb információkat is onnan gyűjtenek, ami abból is látszik, hogy az Agroinform.hu portál ismertsége már majdnem elérte a VM és az MVH honlap ismertségét. A portálokat ismerő gazdák többsége legalább heti rendszerességgel böngészi ezeket az oldalakat.

 

A kutatásról dióhéjban

A Kleffmann Group évente mintegy 2000 gazda megkérdezésével, kultúránként országosan reprezentatív mintán végzi rendszeresen az internethasználatra vonatkozó felmérését.  A megkérdezett gazdálkodók közel egyharmada egyéni gazdálkodó, 22 százaléka pedig őstermelő, míg a válaszadók 40 százaléka valamilyen társas gazdálkodó szervezetet képviselt.

Az eredmények mind gazdaság darabszámra, mind pedig művelt területre vetítve elérhetők és elemezhetők, a különböző módon történő interpretálás a mezőgazdaság szereplői számára nagyon fontosak. A kultúránként felépített, regionálisan és méretkategóriák szerint ellenőrzötten reprezentatív mintavételezésnek, és a nagy mintaelemszámnak köszönhetően a felmérés eredményeinek megbízhatósági szintje igen magas.

Elérhetőség: <a href="http://www.kleffmann.hu/"><b><font color="green">http://www.kleffmann.hu/</b></font></a>

További információ:  

Jónás Fanni

WELL PR Ügynökség

T: +36 (1) 350-7390 / 119

F: +36 (1) 350-7393

E-mail: f.jonas@well.hu

A KLEFFMANN Group cégcsoport világviszonylatban piacvezető a mezőgazdasági piackutatásban. A cég 1990-ben alakult Németországban, és már 1994-ben a legtöbb európai országra - így Magyarországra is - kiterjesztette tevékenységét. A cég szakember állománya statisztikusokból, szociológusokból, közgazdászokból és mezőgazdasági szakemberekből áll, így minden olyan szakmai ismeretnek birtokában van, amelyek fontosak a megbízható mezőgazdasági piackutatások elvégzéséhez. 

A Kleffmann és Partner Kft. 1994-ben kezdte meg működését Magyarországon. Az azóta eltelt több mint tíz év során a cég Magyarországon is piacvezetővé vált a mezőgazdasági piackutatások terén. Szolgáltatásaink köre folyamatosan bővül, kérdezőbiztosi hálózatunkkal lefedjük az egész országot, call centerünk segítségével gyorsan és hatékonyan tudunk telefonos kutatásokat lebonyolítani. Általános piackutatási tapasztalatainknak és infrastruktúránknak köszönhetően természetesen a mezőgazdasági szektoron kívül is végzünk kutatásokat. A KLEFFMANN Group az ESOMAR és a BVM tagja.

EU-Info - 2012 . 10 . 19